Taoův Technický Týdeník #42 - Herní speciál

04.04.2021

Vzhledem k tomu, že jsem zainvestoval do svého duševního zdraví a koupil si další díl Tomb Raidera, u kterého jsem prakticky strávil poslední dva dny, jsem si řekl, že by nebylo špatné si na něj napsat krátkou recenzi. Přeci jen, hry, obzvláště ty násilné, jsou metlou lidstva, no ne? A Tao si chce samozřejmě přihodit, takže. Jdeme na to a podíváme se, čím se dá karanténa strávit v pohodlí domova.

Total War

Nebudu mluvit pouze o jedné, her mají hromadu a většina z nich se vážně povedla. Za sebe zmiňuji Total War: Attila a Total War: Rome 2, kde obě jsem dlouhé hodiny hrál a oblíbil si je, mohu je tak s vřelým srdcem doporučit. Total War: Warrhammer 2 mne už neoslovila tolik, protože se mi samotná optimalizace zdála poměrně nefunkční a přehršel magických stvoření mi poměrně kazil zážitek z hraní. Největší výhodou Rome 2 pak je to, že se dá bez větších problémů rozjet i na toustovači, kterým můj noťas rozhodně je, nemusím rapidně omezovat grafiku nebo rozlišení (Full HD), a stále tak vypadá vážně hezky. No a o co se vlastně jedná?

Kombinace tahové strategie a přímého velení vojskům.
Jako v klasické strategii stavíte města, vylepšujete budovy, vyzkoumáváte nové technologie, které vám dají výhodu nad vašimi protivníky, snažíte se pomocí diplomacie uzavřít co nejvíce obchodních smluv a získat co nejvíce spojenců. Marně se modlíte k vyrovnanému rozpočtu bez nutnosti okrádat obyvatele na daních i o oblečení. Držíte pohromadě svou frakci, vydíráte, podplácíte, svádíte, občas někoho necháte zavraždit, když vám stojí v cestě. A jakmile pak dojde k válce, jako Bůh sledujete bojiště z nebes a posíláte jednotky na smrt i věčnou slávu, na vítězství, na porážku. To zní úžasně, že?

A prakticky i tak to je, poměrně vyvážená kombinace klasického rozvíjení regionu s politikou, diplomacií, rozpočtem, daněmi a vším, co k tomu patří, a epických bitev. A pokud máte pocit, že střetnutí jsou to složité, tak ne. Udržet svůj stát pohromadě obvykle zabere daleko více snahy, pocení a úplatků, než by člověk byl tušil. Zkrátka jako v realitě, no ne? Když však již přijde na válčení, musím uznat, že jednotky svou silou a schopnostmi poměrně dobře odpovídají historickému pozadí, chovají se jako lidé (utíkají z boje, když prohrávají, unavují se, nabírají morálku, když vítězí) a celkově to jde cítit více jako realita, než "jen" jako hra. Pokud je tak někdo, jako já, fanoušek epických středověkých bitev, doporučuji všemi deseti. Počítejte však s tím, že delší kampaně se nepočítají na dny ale na týdny hraní. Zároveň se ani u starších titulů nejedná o nějak extrémně drahé hry, což je další bonus.

Za mne 8,5/10 za všechny tři hry, které jsem zatím zkoušel.

Zápory


- Politika místy až moc složitá a pomalá/zmatená.
- Hry trvají moc dlouho i na mne.

Klady


+ Úžasné zobrazení bitev v reálném čase v neskutečných detailech.
+ Historicky přesné jednotky a válečné stroje, které se navíc chovají realisticky.
+ Možnost bojovat jak na ekonomickém, tak diplomatickém a bitevním poli.
+ Mnoho národů, kde každý má své bonusy a nevýhody.

Tomb Raider

O Laře Croft asi také každý slyšel, jedná o stálici akčních her, která kombinuje šplhání po skalách a útesech, hledání cest v opuštěných městech, řešení hádanek a Counter Strike. Tak nějak by se dala celá série her popsat jednou větou. Sám jsem hrál jen Tomb Raider (2013) a Rise of a Tomb Raider (2015), ale to zkrátka proto, že jsem ještě ani nestihl dohrát druhou, natož začínat třetí. A užíval jsem si naprostou většinu herního času, protože, ač na akční hry/střílečky vážně nejsem, možnost nastavit si obtížnost mi umožnila hrát na úrovni, která byla dostatečně složitá, aby to bylo zábavné, ale zároveň ne nemožné. A co si budeme, ty výhledy jsou úžasné, mnohdy jsem tak jen dobrou minutu stál a užíval si pohled na ruiny, divokou přírodu apod.

Doporučuji mrknout na pár ukázek na Youtube a případně zvážit si hru zahrát, příběh, ač samozřejmě nerealistický, je vyprávěný skvěle, mapa je obrovská, lokací je nespočet a i když prozkoumávám většinu míst, které mne napadnou, stále nechávám přes polovinu skrýší za sebou. Jediné dvě, poměrně objektivní nevýhody, jsou bossové, kteří jsou občas vážně složití, obzvlášť když člověk nemá ještě odemčenou specifickou zbraň, která si s nimi umí poradit, a výjimečně má hra chybu. Ne bug, ale chybu, díky které musíte na PC jeden úsek i třicetkrát opakovat, než se skrze něj dostanete. Stalo se mi to zatím pouze dvakrát, avšak poměrně mne to zdrželo a naštvalo. Zvlášť když internet s tím souhlasí a někomu to trvalo přes sto skoků. I přes ně se však jedná o skvělé hry, zvláště když Rise of Tomb Raider přidává nové možnosti výroby speciální munice, které jsou jak realistické, tak pro hráče trochu omezující. Osobně to oceňuji. NPC nepřátelé, když je člověk chvíli poslouchá, se nikdy neopakují, mají zajímavé rozhovory a i pokaždé, když Lara zastaví v táboře (místo na uložení hry/vylepšení zbraní), si v pozadí povídá pro sebe, což hře, opět, dodává na realističnosti. Podobné drobnosti jsou skvělé a člověk si jich všímá.

Za mne skvělých 9/10 obecně pro nové Tomb Raider hry a pro každého, kdo se nebojí trochy akce naprosto doporučuji. Těžko najdete takhle skvělou kombinaci všeho výše jmenovaného.

Zápory

- Bossové občas nevyváženě těžcí
- Občasné chyby u PC verze (Rise of Tomb Raider, zatím dvě. Předchozí hra ani jednu)

Klady

+ Krásná krajina, počasí, pohledy, výhledy
+ Drobné detaily (NPC, rozhovory, vyprávění příběhu)
+ Možnost si pomocí útržků textu složit dohromady celý příběh z několika pohledů a porozumět mu daleko více
+ Dobré vyvážení akce a prozkoumávání, skvělé hádanky.
+ Vyvážený systém hledání a vylepšování zbrani.

Kingdom Come: Deliverance

Jediná z her, vyrobená v Česku a která je o Česku. Předpokládám, že když dva roky zpět zamířila do světa, slyšelo o ní mnoho z vás, já se však k tomu, dohrát jí, dostal až teď, je tak čas se ohlédnout zpět a zhodnotit si jí. Jedná se o příběh Henryho (hrál jsem v angličtině, cz dabing není dostupný, ač mnohá NPC zpívají/nadávají česky), který se po vypálení rodné vesnice dá do služeb šlechtice a pomáhá ochránit rodný kraj před bandity. Samozřejmě, vzhledem k velikosti světa se zde dají najít stovky úkolů, není tak problém řešit čarodějnice, inkvizici, kontrolovat dodávky kamene pro Sázavský klášter, být mnichem, banditou... Zkrátka meze se nekladou a díky skvěle pracovanému stromu schopností je každý průchod hrou jiný (hrál jsem dvakrát). Nehledě na, pro mne nejdůležitější část, to, že všechny vesnice, ve kterých se Henry pohybuje, jsem navštívil, znám je a vypadají tak realisticky, jak jen mohou, což celému příběhu dodává neskutečnou hloubku.

O tom, co vše hra nabízí, nemá cenu mluvit, protože bych tu byl do příští neděle, řeknu jen, že prakticky vše. Úkoly jsou rozmanité, mnohdy rozvětvené, dají se řešit mnoha způsoby a přístupy. Zkrátka se jedná o kompletní středověký svět se vším, co něj patří. Kupci, bandité, překupníci, zloději, falešní proroci a mnoho dalšího. Osobně jsem při druhém hraní nejvíce ocenil realističnost NPC, která je na úrovni, co jsem nikde jinde zatím neviděl. Kupříkladu, kovárna je otevřená cca od devíti ráno, takže se kolem bude motat kovář, pracovat, povídat si s někým (témata se neopakují). Přijdete-li však v jiné době, bude logicky spát nebo jíst u sebe v domě, kam se budete muset dostat skrze zamčené dveře. A když tedy vyháčkujete zámek a oslovíte ho, v žádném případě nechce řešit opravu vaší zbroje, naopak na vás zavolá stráže. V určené (ale ne vždy stejné časy) tak jde vidět, jak se jednotlivá NPC přesouvají z práce do hospody/domů, mění se stráže, hospoda se plní a vyprazdňuje. Působí to jako funkční svět. Vážně. Podobnou realističnost jsem zatím nikde nepotkal. Nehledě na naprosto originální soubojový systém, který je zatím nejblíže realitě, co jsem kdy viděl. Naučit se bojovat je tedy složité, což nemusí všem vyhovovat, ale zase je na výběr z mnoha různých přístupů. Těžkooděnec? Rytíř s obouručním mečem? Lehce oděný lukostřelec? Volba není omezená.

Ač se stále jedná o poměrně drahou hru, její detaily ceně naprosto odpovídají. Po opravení chyb, které se po vydání našly, obzvláště. Za mne 10/10 a jsem pyšný, že se Česko opět proslavilo v herním průmyslu. Tomu, že vývoj trval až 740 000 hodin upřímně věřím, odpovídalo by to.

Zápory


- Realistický soubojový systém, který nemusí každému vyhovovat.

Klady


+ Krásná krajina středověkých Českých zemí s množstvím malých detailů (trosky vozů/domů, hroby...)
+ Obrovské množství úkolů, kde každý je jiný a originální.
+ Realistický svět, NPC a systém zranění.
+ Skvělý příběh na pozadí historických událostí.
+ Otevřený svět, velká svoboda a výběr, plus i možnosti rozvoje postavy.

Jednohubky

Aneb to, co dnes nebude, protože už takhle mi trvalo pěkně dlouho to napsat a přetahuju délku

Jedná se o tři hry (nebo série), které jsem letos hrál a užil si je. Nejedná se samozřejmě o plnohodnotné recenze, ale o snahu shrnout co nejvíce z mého osobního zážitku do článku bez toho, aby to působilo vyloženě nudně. Příští týden čekejte recenzi Google Nest Mini hlasového asistenta. Pokud tedy dorazí, snad ano.
Krásné velikonoce,

TheAloneOne

Nepřecházejte, ale procházejte


Tak jo, představuji vám oficiálně první Taův Technický Měsíčník. Proč? Protože poslední dva víkendy jsme měli se skauty 100% práce a 0% odpočinku, takže jsem v neděli sotva stihl vše vyprat, než jsem polomrtvý padl do postele, natož ještě psát článek, nehledě na to, jak moc bych chtěl. A dnes, tedy v sobotu prvního května, jsem se tak konečně...

Ten čas právě nastal. Jaký že čas? No, čas, kdy jsem se dokopal odložit Total War: Rome 2 (viz. předchozí díl) a začal psát. Stejně jsem na sebe hrdý, takhle krásně originální obléhání města se jen tak nepovede. No, necháme ale stranou rozpadající se Římskou říši a jdeme se plně zaměřit na článek. Dnes se podíváme na dlouho slibovaný chytrý...

Upozornění

  • Nejsem ani zaměstnanec ani na výplatní pásce Alzy. Jejich stránky zmiňuji převážně proto, že tam sám nakupuji, patří k největším v Česku a používám je i jako zdroj parametrů a informací k produktu, o kterém píšu. Předpokládám, že pokud vynaložíte trochu úsilí, najdete lepší cenu, než mají oni. (Po dobu, co jsem v Litvě, využívám především pigu.lt, vám však budu stejně házet odkazy na Alzu.)
  • Veškeré hodnocení, o němž mluvím, je můj osobní a zcela subjektivní názor, který se sice snažím podložit fakty, avšak stále nemusí být správný a rozhodně by neměl být brán jako směrodatný.
  • Mnohdy odkazuji na Techarenu, což je částečně záměrné, neboť jsem a celý rok budu externí redaktor. Mám svou vlastní sekci herního hardwaru a počítačoveho hardwaru. Odkazoval jsem na ni však daleko dříve a to čistě proto, že ji považuji za dobrý zdroj informací, jinak bych tam ostatně ani nepracoval. Prosím nepovažujte mne za sellouta, není tomu tak. :pray:


  • Zdroje

    Stovky hodin hraní