The Gentle Queen

17.03.2020

Něco na tom písničkaření už bude. Po přetextování Jolene jsem se vrhla na nový projekt - a zdá se, že úspěšně. Romantická balada o výjimečné literární postavě je po dvou měsících na světě. Tentokrát těch zádrhelů bylo hned několik. Párkrát jsem si rvala vlasy a jednou úpěla ve dvě ráno na celý byt. Ale přiznávám, že jsem se zase naučila něco nového.

O čem je tahle balada, proč vznikla a jak? 

Zapněte si pásy a pohodlně se usaďte, protože nás čeká dlouhá jízda!

O čem je a proč vznikla?

Pamatujete si Zuzanu (Susan) Pevensie? Jednou ze sourozenců Pevensiových? Těch, co vlezli do skříně a vylezli v Narnii? Zuzana je ta starší, rozumná, která má perfektní mušku, když přijde na lukostřelbu. Po porážce Bílé čarodějnice vládli Narnii patnáct let, než se vrátili do Anglie, kde byli opět dětmi. 

Aslan ji nazval "Zuzanou Laskavou" (Queen Susan the Gentle) a rozhodně se nemýlil. Po dobu své vlády byla kromě  laskavosti známá i krásou, o které se doslechli i králové sousedních zemí. Měla mnoho nápadníků a jistě očarovala srdce nejednoho muže. Jak by se s takovou láskou vyrovnal potulný bard? Nejspíš by napsal píseň. Píseň, která by se zpívala za večerů u ohňů nebo v hodovních síních, když veselí nahradí pokojná atmosféra.

Co chtěl bard touto písní říci? Nevidím mu sice do hlavy, ale já z ní cítím upřímnou snahu varovat ostatní nebožáky, aby si daly pozor a "nechytili se do pasti, kterou je láska na první pohled". Pro něj je totiž už pozdě. Není zahořklý, že jeho lásku neopětuje. Naopak, je s tím smířený a bere to statečně. Teď jen zpívá o jejích přednostech společně s dobře míněným varováním.

Takovou píseň by ale královští sourozenci mohli využít kromě pobavení i k něčemu užitečnějšímu. Pokud by ji slyšel každý potenciální nápadník, byl by varován a s trochou štěstí by si odmítnutí nevzal osobně, což je výhodné i z politických důvodů. A co si o ní myslí Zuzana? Nejspíš to bere sportovně.

Tahle píseň nevznikla jen jako reakce na úvahu, jaký byl život Pevensiových při jejich prvním pobytu v Narnii. Další byl o něco praktičtější. Je rozplánovaná fanfiction, ve které se vyskytuje dospělá Zuzana. Přestože se nikdy do Narnie nevrátí, roky, které tam prožila, ji pořád ovlivňují. Ať jsou zkušenosti získané vládou nebo útržky písní a melodie, které si nevědomě brouká. 

Jak vznikla?

To je trochu komplikovanější. Původně byla pouhou myšlenkou a jednou větou "Don't fall in love with the Gentle Queen."  Následovalo velké množství popsaných stránek a hledání vhodných veršů, variací a frází. Bylo důležité vybrat každé slovní spojení tak, aby tón písně nesklouzl k naštvanosti a zahořklosti.

Přesný popis toho, jak takový text dávám dohromady, najdete v článku o tvorbě Noreen. Moc se toho nezměnilo. Po zkontrolování textu rodilými mluvčími jsem se vrhla do hledání umělce na Fiverru. 

Tentokrát to bylo ošemetnější - nechtěla jsem jen přezpívaný cover už vzniklé písně, chtěla jsem i originální melodii. Najít umělce, který skládá, hraje na mnou vybrané nástroje a zpívá, byl oříšek, ale nakonec někoho, kdo vypadal profesionálně a pořád v mých cenových možnostech.

Tady přišla první obtíž -- vybraný člověk chtěl text písně o hodně zkrátit. O hodně. I když byl dlouhý stejně jako jiná, hodně povedená balada, musel být zkrácený, protože byl spíš básní než písní. Byl profík a tak jsem po delší úvaze souhlasila. Text se zkrátil, upravil, zpřeházel, pozměnil a výsledek si už můžete poslechnout. Melodii jsem nechala na něm, stejně jako jsem se řídila jeho dalšími volbami. Dala jsem mu v tom dost volnou ruku.

Nejnáročnější na všem byla komunikace - jednu změnu jsme řešili i čtyři pracovní dny. Nevyměnili jsme si tolik zpráv, spíš byly mezi nimi velké intervaly. Za některé mohl časový posun, za jiné nejspíš Marcusovo pracovní vytížení. Nejvíce jsme toho stihli mezi třetí a pátou hodinou ráno. Někdy jsem na odpověď čekala i týden, nebo i déle. Za nějaké prodlevy mohly víkendy, za jiné Marcusovy osobní problémy.

Zatímco jsem čekala na finální verzi, dávala jsem dohromady video. Použila jsem program Shortcut, který jsem si kvůli tomu stáhla (zadarmo). Učila jsem se za pochodu, naštěstí není tak náročné ho používat. Nad vodou mě drželo pomyšlení, že když stříhání videa zvládne i ne moc dobrý/chytrý youtuber, musím to zvládnout taky.

Finální verze jsem se po čtrnácti a několika připomenutí dočkala. I když ani to neproběhlo hladce. Omylem mi totiž poslal ten samý soubor, u kterého jsem potřebovala ještě nějaké změny, Než se mi ho podařilo přesvědčit, že mi skutečně poslal špatný soubor, byl druhý den. 

Ale dostala jsem se k němu! Bylo to trochu hořkosladké vítězství. Z našich konverzací a dohadů jsem byla vyčerpaná a i když byl finální produkt skvělý, cítila jsem se... prázdně. Musela jsem ho dát na pár týdnů k ledu. A pomohlo to. Teď už si ji jsem schopná poslechnout s radostí a hrdostí! :)

 Abych to tak nějak shrnula - naučila jsem se toho hodně - o procesu psaní písní a stříhání videí. Jsem ráda, že je balada na světě. Líbí se mi, jaká je. Jen proces tvorby byl pot a slzy. O něco náročnější, než bych si v této fázi představovala - hlavně, když to bylo hodně způsobené komunikací. Pokud by to nebylo nezbytně nutné, snažila bych se pro příště na Fiverru vybrat jiného umělce pro své projekty.

S psaním textů písní jsem ale rozhodně neskončila. Už se mi v hlavě klube nápad na celou sérii, věnovanou nejrůznějším ženám napříč literaturou i filmy. Z různých pohledů. Ne vždy bude jasně řečeno, kdo píseň inspiroval. A co myslíte, měla bych rozšířit své pole působnosti i na muže? 

V anketě tady dole mi prosím dejte vědět, o které z žen bych měla napsat další píseň. A jestli máte jiný nápad, napište mi o tom do komentářů!