Kdo je vaše postava?

19.01.2021

Bez postav se příběh neobejde. To je každému jasné. Znáte ale své postavy? A proč je to potřeba? Každá postava je složená z několika částí, které dohromady dávají čtenáři představu skutečného člověka. Patří mezi ně vlastnosti, povaha, oblíbenosti a neoblíbenosti, gesta a řeč. Když své postavě dáte něco specifického ve všech těchto oblastech, bude působit mnohem živěji. Pokud svou postavu skutečně poznáte, nebude pro vás problém říct, jak by se zachovala i v nereálné situaci, a vyvarujete se mnohým nesnázím.

Kým postava je?

Každý autor má vlastní způsob, jak postavu oživit a jak ji odlišit od jiných. Vezměte si skupinu čtyř přátel. Jak se můžou lišit, aby nepůsobili jako kopie? Jistě, jeden může být blondýn, druhý Asiat, třetí černoch a čtvrtý mimozemšťan, ale co jejich osobnost? Když si odmyslíte vzhled, čím se odlišují?

Představte si jejich boty.

Nežertuji, představte si, jaké boty by každý den nosili. Jaké boty by nosili do práce, jaké boty by nosili ve volném čase, jaké by nosili na rande a jaké by chtěli nosit ve své vysněné budoucnosti. Podívejte se na obrázek. Jeden ze čtyř přátel nosí tyhle. Co byste o takovém člověku řekli? Napište to do komentáře! Těším se na vaše poznatky a spekulace.

Zjistěte, co je pohání.

Čeho chtějí v životě dosáhnout a co je pro ně nejdůležitější? Čeho se bojí a co jim nejvíc ublíží? Co je jejich nejlepší vzpomínkou a co je nejšťastnějším momentem v jejich životě? Co prominou s lehkostí a co neodpustí ani svým nejbližším? S čím by nemohli žít? Kdyby se jim mohla splnit jakákoliv přání, jaký život by si vytvořili?

Zaškatulkujte je.

Lidé do škatulek nepatří ale s postavami vám to pomůže. Zařaďte si postavu do několika kategorií. Introvert nebo extrovert, Bradavická kolej, znamení zvěrokruhu, který z bohů by byl jejich rodičem, jakým superhrdinou či zloduchem by byli a podobně. Na internetu je velké množství testů osobnosti a kvízů. Vyplňte je za vaši postavu! Například osobní test MTBI má šestnáct kategorií a pracuje se systémem škál. To už je dost konkrétní. Takové rozřazení vám může pomoci určit, čím je právě vaše postava specifická. V čem je dobrá. Jaké má slabiny. A když už to víte, je mnohem jednodušší se toho držet a v textu to použít. Někdy máme představu o postavě, ale je pro nás těžké "vydestilovat" jednotlivé aspekty její osobnosti. Máme to v mlze a při psaní se s postavou pereme, protože jí úplně nerozumíme. Zaškatulkování nám v takovém případě může pomoct. Vážně.

Pozor na postavu v příběhu.

Dejte si pozor na přímou i nepřímou charakteristiku. Můžete o postavě říct, že je ambiciózní, disciplinovaná a nejlepší ve svém oboru. Nepřímo to ale musíte i ukázat. Představte si, že ta samá postava je šéf policejního oddělení. Neustále bojuje s morálkou svého týmu a žehlí za ně jejich maléry. Kvůli tomu zanedbává své povinnosti a ohrožuje důkazy nebo bezpečnost svědků. Čemu jako čtenář uvěříte spíš? Tomu, že se o postavě mluví jako o nejlepším z nejlepších, nebo tomu, jak se chová a jak se chovají ostatní?

Postavy vám pomůžou s dějem. Jestliže něco chtějí, můžete jim to odepřít nebo ji postavit do cesty překážky - a najednou máte zápletku a napětí. Ale taky vám můžou děj znepříjemnit. Začnou si dělat, co chtějí, neposlouchají vás a vy jste v koncích, protože plánovaný děj se nekoná. Asi to neuslyšíte rádi, ale můžete si za to sami. Podle toho, jaké rozhodnutí za postavu děláte, se v průběhu děje postava vyvíjí. Pokud máte naplánované, že postava opustí rodinu a odjede ze země, musíte na to během psaní pamatovat a postavu k tomu směrovat. Jestli opakovaně postava učiní rozhodnutí, která vedou K rodině a K zůstání v zemi, je jasné, že nebude chtít odjet. A jak najednou všechny zúčastněné přesvědčíte, že odjezd je tím nejideálnějším řešením? Bez mučení a vydírání? Přirozeně?

Slyšeli jste o katastrofálním konci Hry o trůny? Autor se zasekl s poslední knihou, protože měl naplánovaný konec, ale nevěděl, jak se k němu dostat. Jedna z hlavních postav totiž měla vypálit město a zmasakrovat nevinné. Celou dobu tato postava chrání slabší a najednou má otočit o sto osmdesát stupňů. Scénáristi seriálu se s tím během jedné sérii pokusili vypořádat a přišli s vlastním řešením, ale podle reakce diváků je jasné, že neúspěšně. S každým momentem, kdy se postava zachovala racionálně nebo někoho ochránila, se vzdalovala od svého předurčeného cíle. Kdyby ve stresujících situacích jednala zkratkovitě a na povrch by probleskovaly zárodky šílenosti v průběhu celého seriálu, autor by nebyl zaseklý ve snaze zařídit, aby to dávalo smysl, a diváci seriálu by si neříkali, co to zatraceně právě stalo. Zkrátka a dobře, myslete na to, co po postavě budete chtít, a směrujte ji k tomu.

Pokud se ale dostanete do situace, kdy už to nedává smysl, nebojte se změnit konec tak, aby dával smysl. Je lepší původního plán opustit než se ho mermomocí držet. Nebo se vraťte a upravte příběh tak, aby to šlo! Hlavní je, aby váš příběh dával smysl a postavy se chovaly uvěřitelně. Když se vás zeptám, proč se vaše postava zachovala tak a tak, měli byste jako autor mít odpověď. "Protože to bylo potřeba pro příběh" mi stačit nebude. Postavě nejde o příběh, postava si myslí, že je skutečným člověkem, který má své cíle a důvody. Nezapomínejme na to.


Držím vám se psaním palce! 

- Artie