Jak přežít podzim

15.09.2020

Blíží se podzim, konkrétně začne v úterý, 22. září. Pro spoustu lidí krátící se dny, mlhy, déšť a chlad znamenají chmury a deprese. Přidejme k tomu blížící se hrozbu vánočních svátků a nový rytmus spojený se začátkem školního roku a máme zaděláno na pořádné problémy. Existuje důvod, proč tolik lidí nemá rádo podzim. Co na tom, že podzim je barevný a nádherně vlhký a je to ten nejlepší čas na zachumlání se doma v teple po dni stráveném venku? Přebijí to shon, stres a smrtící rýma. Jak můžete přechytračit svůj život a zvládnout nejen podzimní chmury?

Klíčem jsou produktivita a péče. A úplně upřímně - počítání s prokrastinací a s neproduktivními obdobími. 

Produktivita?

Jak poznáte, že jste produktivní? Na konci dne se ohlídnete a zjistíte, že jste za sebou nechali kus práce. Pokročili jste na nějakém projektu nebo jste něco dokončili. Ideálně s tím přichází pocit z dobře vykonané práce. Počítá se mezi to práce, škola i péče o váš domov nebo o vaše blízké. Počítají se i "maličkosti". Umyli jste nádobí, dali jste si ráno rozcvičku, přečetli jste kousek knížky nebo jste si konečně uspořádali e-maily? Bravo, aspoň jednou za den jste byli produktivní. Něco jste zvládli a dokázali.

Vzhledem k podzimním chmurám, depresím a úzkostem si je důležité uvědomit jednu věc - nemusíte být vždy produktivní na devadesát procent (ani na sto dvacet!) ale někdy stačí i čtyřicet, dvacet. Jakákoliv práce je lepší než žádná. Nedokončená aktivita je lepší než vůbec nenačatá. Jsou dny, kdy je nejdůležitější jen začít. Možná to zvládnete dokončit, možná ne. Ale z půlky umyté nádobí je lepší než celá hromada, která vás děsí a která na vás bude čekat později. Začatá seminárka je lepší než nezačatá. Krátké protáhnutí vám pomůže víc, než když si budete vyčítat, že jste se celý den nehnuli.  Napsání krátké smsky je lepší než se vůbec žádná komunikace s vašimi blízkými.

Ano, být produktivní je důležité. Všichni chtějí být produktivní a internet i knihkupectví jsou plné rad, jak zvýšit svou produktivitu. Ale musíte si uvědomit, že jste lidé a ne roboti. A roboti potřebují mít pravidelnou údržbu a kontrolu systémů. Když je nenaolejujete, zadřou se a nebudou fungovat vůbec. Bezúdržbový robot neexistuje, tak se jím nesnažte být.

Jak ale být produktivní, když chcete být produktivní, ale už nemáte žádný čas na to být produktivní?

Podívejte se, kam váš čas mizí.

S tím souvisí i podrobný rozbor vašich dnů a týdnů. Co během nich děláte? Pár dní si zapisujte své aktivity. Pište tam přípravu jídel, čas strávený nutnostmi v koupelně, volnočasovými aktivitami nebo i cestou do práce. Možná zjistíte, že vaše dny jsou skutečně tak napěchované, jak jste si původně mysleli. Ale možná se taky dozvíte, že i když jste se celý den nezastavili, strávili jste hodně času na sociálních sítích, protože jste zabíjeli čas v tramvaji, v čekárně nebo o pauzách. Například aplikace RescueTime vám pomůže zjistit, jaké aplikace používáte a jak často. Jen ji spustíte a ona bude běžet na pozadí a všechno vám to zjistí. 

Přehodnoťte svůj denní režim.

Jste zoufalí, protože jste po celém dni práce naprosto vyflusaní a nemáte energii na nic jiného, než večer tupě zírat na televizi? A při tom byste se chtěli věnovat svému osobnímu projektu? Překopejte svůj den. Pokud jste tři hodiny před spaním naprosto nepoužitelní a stejně se marně snažíte něco udělat, změňte svůj každodenní program. Jděte spát o dvě hodiny dřív a o hodinu dřív vstaňte. Hodinu navíc tak ráno využijte a věnujte ji sobě. Pokročte na tom svém projektu. Zacvičte si. Malujte. Studujte, co vás baví. Pište deník nebo udělejte kus práce, na kterou vám jindy nezbývá energie. Jen tuto ranní energii neplýtvejte na e-maily. Ty vás jen zpomalí. Toto je čas pro vás. A jestli máte pocit, že ráno rozhodně nevstanete... Uvědomte si, že ráno začíná už večer - proto jděte dřív spát. A ráno si připravte něco, co vás donutí vylézt z postele. Dobrá snídaně, hrnek čaje nebo ta aktivita, kvůli které vstáváte a na kterou se tak těšíte! 

Vyšší efektivita...

Jedna aktivita vám může zabrat hodinu nebo taky tři. Buď jí věnujete pozornost a energii a nepřerušujete ji jinými činnostmi, nebo se necháte rozptylovat a odbíhate udělat něco urgentnějšího. Pokud ale chci umýt akvárium a uprostřed vypouštění si uvědomím, že si musím připravit plavky na plavání druhý den, a jdu to hned udělat, ztratím drahocenný čas vracením se zpátky do pracovního módu. A když už bude skoro hotovo, dojde mi, že musím rychle vyřídit jeden e-mail. A tak dále, a tak dále. Je lepší si všechny tyto informace, které je nutné udělat a nejlíp hned, jen napsat. Když dokončíte první aktivita (a že  skončí mnohem rychleji), seznam si projděte, seřaďte od nejnutnějšího a nejnaléhavějšího bodu po ten nejméně důležitý a postupujte dál.


Seznamy nutností a aktivit

Mít přehled o tom, co je potřeba udělat, je velmi užitečné. A z odškrtnutí splněného bodu můžete mít opravdu nádherný pocit. Lidé si píší dlouhodobé i krátkodobé seznamy. Životní nebo roční vám pomohou si uvědomit své priority a pomůžou vám neztratit své osobní cíle z dohledu. Chcete se naučit španělsky ale nikdy na to není čas a pak na to vlastně v tom každodenním shonu zapomenete? Pověste si svůj dlouhodobý seznam věcí, které byste chtěli udělat, na viditelné místo. Možná si udělejte i motivační nástěnku (vision board).

Krátkodobé seznamy vám pomohou splnit vaše životní cíle i ty každodenní. Tento týden chcete slyšet jakoukoliv španělštinu a potřebujete umýt okna. Dejte to na týdenní seznam a až budete plánovat aktivity na každý den, nezapomenete na to! Můžete si naplánovat, že si ve středu pustíte ke snídani svůj oblíbený seriál ve španělštině, i když tomu vůbec nerozumíte. Jen abyste slyšeli jazyk v přirozeně používaný. Nebo spojíte mytí oken a budete při tom poslouchat španělské audioknihy nebo písničky. Věděli jste, že zpívání písniček v cílovém jazyce současně s originálem vám pomůže s výslovností? 

Cíle

Je důležité si uvědomit, proč to všechno děláte. A pokud v životě máte málo aktivit, které vám přináší radost, propašujte je tam. I když je uklízení nutnost, můžete si ho oživit posloucháním audioknih nebo rozhlasových her, které budete smět poslouchat pouze, když uklízíte. Nebo se pak odměňte. Trávíte celý den povinnostmi a vaše dny jsou jen Šeď & Stres? Najděte radost i v maličkostech. Pustťe si oblíbenou muziku, zatímco pracujete. Čtěte si v tramvaji knížku. Dejte si nové a zajímavé jídlo. Jděte se projít do parku a brouzdejte se spadaným listím. Oceňte způsob, jakým dopadají paprsky na váš stůl. Podívejte se na své město zachumlané v mlze jako ve velké peřině a sledujte,  jak se pomalu probouzí. Dejte si kořeněný čaj nebo svařák. Buďte poetičtí, buďte hraví, buďte pohodlní a nebojte se být blázniví.

Péče

I když toho za den chcete hodně stihnout, je důležité myslet i na sebe, svou mysl a své tělo. Pokud budete makat jako fretky, dříve či později řekne vaše tělo "dost" a pošle nás do háje. Respektive onemocní. To pak můžete říct "dost" vy vašemu tělu a nadopovat ho vitamínem C nebo ibalginem. Tělo teda poslušně začne znovu makat. Čas od času se ozve, ale nechá se vámi i tlumící léky či povzbuzujícími nápoji přemluvit a jede dál. Jenže pak mu dojdou i rezervní rezervy a buď zkolabuje úplně a pořídí si hodně chutného vira nebo zánět slepáku, či se spolčí s vaší myslí a vypne vás úplně. Přijde nikdy nekončící vyčerpání příležitostně okořeněno úzkostmi, letargií či depresí... A jak se z toho dostat?

Odpočinkem. A hodně dlouhým. Tak dlouhým, že na něj moderní člověk nemá čas. 

Proto plánujte flákání.

Je důležité, pečovat o své tělo i mysl předtím, než vám vyhlásí stávku. Dostatek spánku, jídla a vody je klíčový. K tomu je nutné i aktivně odpočívat - nepracovat. Někdy se stane, že máte den volna a už si plánujete, kolik toho stihnete. Jenže pak si s hrůzou uvědomíte, že jste ho prospali, projedli a prolenošili. I to je potřeba! Náš mozek potřebuje stejně jako naše tělo čas na dobití baterek. Nevyčítejte si proto takové dny nicnedělání a přímo si je plánujte. Může to být celý den, může to být jedno odpoledne v týdnu. Je to na vás. Ale skutečně nedělejte nic, co je aspoň trochu podobné práci. Procházka po venku? Ano. Trénink na maraton? Ne. Čtení knížky? Ano. Čtení učebnice? Ne. Sledování dokumentů? Záleží na tom, proč to chcete sledovat. Práce nebo zábava?

Dovolte ale svému tělu i mysli na chvíli vypnout a nic nedělat. Ať se nepřetíží.

Buďte připravení, když život zasáhne...

Děsíte se toho, co se stane, když se přeci jen přetížíte? Nebo když se stane něco nečekaného a vaše plány vám překazí a rutinu rozbourá? Můžou vám pomoct rezervy. Ty si uděláte ve dnech, kdy se cítíte extra produktivní, a využijete je během svého období na nic. Zamražené jídlo se vám bude hodit, až nebudete mít energii ani chuť na vaření. Napůl napsaná seminárka nebo téměř hotová zpráva vás potěší, až polomrtví zjistíte, že se termín odevzdání připlížil a míří na vás pistolí. 

Při plánování nepočítejte s tím, že budete každý den celý den stoprocentně produktivní. Naopak přidejte časovou rezervu, kterou proflákáte nebo ztratíte nečekanou činností. Ne vždy jste produktivní, a proto neproduktivitu musíte brát v potaz. Plánujte  neřízení se plánem., neproduktivitu i nečekané flákání. 

Je lepší dokončit práci několik dní před termínem než zjistit, že nestíháte. Spousta lidí prokrastinuje. Jestli patříte mezi ně, posuňte si termín odevzdání o pár dní dopředu a ten považujte za hraniční. Získáte prokrastinační energii a popostrčení (zejména, pokud zapomente na původní pozdější termín) a při tom neriskujete, že to nestihnete.

Pečujte o sebe různými způsoby každý den. Používejte příjemné mýdlo. Zbavte se věcí, které vám jen kazí náladu. Pamatujete si tu mikinu s urvaným zipem, kterou už rok spravujete a vždycky, když ji vidíte, tak vás jen rozmrzí? Pryč s ní. Vždycky před tím, než usnete se zamyslete. Potěšilo vás ten den něco? Povedlo se vám něco? Za co byste se mohli pochválit? Zkuste přijít aspoň na tři věci. A zbavte se tý mikiny. Jen vás rozčiluje a jestli jste ji neopravili za poslední rok, kdy se k tomu asi tak dostanete? Upřímně, kdy?

Pečujte o sebe různými způsoby každý den:

  • Používejte příjemné mýdlo, které vás potěší pokaždé, když ho ucítíte.
  • Zbavte se věcí, které vám jen kazí náladu. Pamatujete si tu mikinu s urvaným zipem, kterou už rok spravujete a vždycky, když ji vidíte, tak vás jen rozmrzí? Pryč s ní. 
  • Vždycky před tím, než usnete, se zamyslete. Potěšilo vás ten den něco? Povedlo se vám něco? Za co byste se mohli pochválit? Zkuste přijít aspoň na tři věci. 
  • A zbavte se tý mikiny. Jen vás rozčiluje a jestli jste ji neopravili za poslední rok, jaká je šance, že se k tomu kdy dostanete? Upřímně?
  • Jezte dobře a chutně. Dobré a kvalitní jídlo je rozhodně péče, která vám udělá radost a vašemu tělu pomůže. Jídlo je vae palivo. Palivo potřebujete, abyste měli energii a fungovali jste. A co je lepší, kvalitní palivo z čerstvých surovin nebo instatní prefabrikát? 
  • Pohyb venku vás... dostane na čerstvý vzduch! A ještě vám zvedne náladu pomocí endorfinů. Vitamin D, získávaný ze sluníčka, je extrémně důležitý pro naše zdraví a kosti. Vylezte ven a dopřejte si ho, i když už začíná být lezavo. 
  • A pak si doma můžete dát chutný teplý nápoj a zapálit si voňavou svíčku nebo si dát teplou sprchu! 
  • A třeba si pusťte něco, co máte rádi. 
  • Prostě si dovolte lenošit a pečujte o sebe.
  • Mimochodem... Chcete něco už dlouho dobu a nemáte to? Proč to tak je? Aktivně si na to našetřete nebo přestaňte prokrastinovat, naplánujte si pořízení tohoto dárku pro sebe a zařiďte si to. Můžete si to i přát k narozeninám, pod stromeček nebo k jinému z tsíců svátků, které máme. 
  • Zkrátka se o sebe starejte a rozmazlujte se. 

Na závěr

Podzim je pro mnoho lidí náročný. Nový režim i měnící se počasí můžou působit na psychiku negativně. Proto je dobré si stanovit rozumný režim, mít každý den něco, co vám udělá radost, a postarat se, aby naše tělo mělo dost živin i odpočinku. Při plánování zkuste myslet i na své vlastní sny a cíle a propašujte je do svých denních nebo týdenních programů. Novoroční předsevzetí jsou ta tam ale pořád můžeme udělat aspoň něco málo, co nás přiblíží k jejich naplnění. Udělat málo je totiž lepší než udělat nic. A udělat něco a nestrhnout se je lepší než udělat všechno a zkolabovat.

Tajemstvím přežití podzimu je totiž rovnováha. Rovnováha práce i zábavy. Produktivity a péče.