Autorův průvpdce fanfiction: Kapitola čtvrtá: Přesvědčení čtenáře

12.01.2021

Přesvědčit čtenáře, aby začal číst zrovna vaše dílo není vždycky snadné. Klíčem je napsat dobře shrnutí příběhu. Stručně, věcně, výstižně. Pokud anotace pokulhává, čtenáři si o vašem díle vytvoří nelichotivý obrázek. Máte tam chybi? Jsou krkolomé vaše věty, které znesnadňují čtení nebo i, porozumnění toho, o čem váš příběh je? To vše čtenáře odradí. Někdy je popis tak obecný, že nemůže ničím zaujmout. Jindy se ve složité anotaci čtenář ztratí. Co do takového shrnutí teda v případě fanfikcí dát?

  • Představte hlavní postavy.
  • Nastiňte, co je stejné jako v kánonu. Nebo čím se vaše práce liší.
  • Dejte si záležet na tom, abyste vystihli tón i žánr.
  • Pište věty a formulace srozumitelně a jasně. Jedno dlouhatánské komplikované souvětí asi nebude vhodnou volbou.
  • Pamatujte, že čtenář nemusí znát všechny detaily, od toho bývá prolog nebo první kapitola. Shrnutí, anotace či popis mají navnadit, aby si čtenář povídku rozklikl a začetl se.

Využijte vašich schopností spisovatele. Buďte struční. Řekněte hodně málo slovy. Ernest Hemingway vytvořil celý příběh o šesti slovech!

"Na prodej: dětské botičky, nikdy nenošené." (For sale: baby shoes, never worn.)

Čtenáři můžou pochopit už z kontextu, o jaké postavy v příběhu půjde. Nenutím vás psát, že hlavními postavami této fanfikce jsou Křemílek a Vochomůrka. Bylo by ale dobré, abych se to z anotace nějakým způsobem dozvěděla. V pařezové chaloupce žijí dva Nebo v případě krtečka a jeho kamarádů není nutné vypisovat všechny kamarády, stačí říct, že s nimi zažívá dobrodružství. Čtenářovi to dojde. Využijte toho, že se jedná o fanfiction a opřete se o čtenářovi znalosti originálu. Buďte chytří a mazaní. A když už jste opravdu v koncích, poproste o radu někoho dalšího. Ať vám řekne, jak na něj anotace působí. Ale, prosím, nezapomeňte, že ne každý čtenář je ochotný příběh rozkliknout, když netuší, co se bude dít a o jaký žánr jde.

Čtenáři fanfikcí se od originálních příběhů v něčem liší. FF čtenáři čtou fanfikce, protože se jim něco na fandomu líbilo tolik, že prostě nemají dost. Někdo chce vidět své oblíbené postavy v nových situacích, někdo je chce spárovat s někým jiným, další chce fungl nové dobrodružství ze stejného světa. Tím, že jste v anotaci konkrétní, pomůže čtenářům se rozhodnout, jestli je příběh pro ně. Mdlá a nicneříkající anotace ztratí čtenářů víc než ta, která čtenářům přesně řekne, které postavy, styl a žánr můžou čekat.

Další možností je dát do shrnutí úryvek příběhu. Ale pozor! Musí být sakra dobrý. Reprezentuje celou vaši práci. Jestli se přehmátnete, potencionální čtenář může být odrazen nebo nalákán na něco jiného, než nakonec dostane!

Ještě jedna drobnost. A tady se mi klidně vysmějte nebo se se mnou pohádejte. Autoři na Wattpadu dělají různé skopičiny ve snaze ukázat, že je dílo ff. Někdo píše do různých závorek specifikace párů nebo fandomů. (Slyšela jsem, že to prý pomáhá s vyhledáváním.) Já jsem ale ze staré newattpadovské školy a na dodatky vedle jména si nemůžu ani za boha zvyknout. Na druhou stranu je Watt na vyhledávání vážně na ***. Vždycky mi bude chybět, že nelze vyhledávat podle fandomů, postav nebo párů. Vymyslela jsem proto jiný způsob. Na první řádek anotace napíšu všechny tyto dodatky capslockem. Protože to je hned na začátku, každý si toho všimne. A mám pocit, že vyhledávání zohledňuje i anotace. A pak tu máme tagy, které taky pomáhají. Zkrátka a dobře, čtenář hned ví, že jde o ff, ale mně to nekazí jméno.

Tagy jsou výborné na AO3. Kdyby mi dal někdo vybrat mezi ztrátou ukazováčku a ztrátou AO3 tagů... natáhnu k němu ruku a řeknu mu, ať si pospíší. Tagy na Wattu nejsou tak životně důležité, ale pořád jsou šikovné. Na Wattu můžete vložit až 25 tagů. Využijte toho. Napište fandom, postavy, žánry, páry i varování nebo formy příběhu. Je to omegaverse? Šup tam s ním, Je to coffeeshop AU? Dejte to tam. Ale pozor, nezneužívejte je. Pokud nemáte boyband fanfikci, nedávejte tam boyband tag ve snaze dostat čtenáře odjinud!

Obálka příběhu je užitečná hlavně pro Wattpad. Tam se knihy skutečně soudí podle obalu. Můžete ji dát i na fanfiction.net, ale tam důležitá není. Co by měl dobrý cover mít a jak si ho udělat, najdete v druhé kapitole. Dá se ale ve zkratce říct, že by obálka měla nastínit atmosféru příběhu.

Jednotlivé příspěvky na Facebooku, které sdílíte v různých skupinách, by vždy měli odpovídat rázu dané skupiny. Prolistujte si historii skupiny a podívejte se, co sdílí a píšou ostatní. Zaměřte se při tom i na počet reakcí. Některé skupiny mají ohledně sdílení pravidla, proto je pečlivě nastudujte. Po průzkumu si sedněte a rozmyslete si, čeho chcete příspěvkem dosáhnout.

Získat nové čtenáře? Upozornit stávající čtenáře na novou práci nebo kapitolu? Obojí? Způsobit poprask a šokovat? Dostat se členům skupiny do hlavy, aby na vaše dílo nikdy nezapomněli, jako ta otravná reklama na xxxLutz ta ta ta ta?

Máte několik možností, jak postupovat.

  • Zveřejnit popis příběhu společně s odkazy nebo zajímavým ilustračním obrázkem.
  • Věnovat velkou část příspěvku seznámení se zvláštním jevem, který s v nové kapitole nebo v celém příběhu řeší.
  • Představit zajímavou postavu a váš vlastní způsob zpracování. Možná je vaše Popelka ve skutečnosti mazaný špion. Ukažte její povahu, úspěchy, cíle i obavy!
  • Přidat kousíček citátu či úryvku. Stejně jako u shrnutí si musíte dát pozor, aby stál opravdu za to a nebyl zavádějící.

Je to na vás. Ale je dobré způsoby střídat a vždy uvést do příspěvku nebo prvního komentáře odkazy. Každý čtenář má rád něco trochu jiného a taky na něco jiného slyší. Jeden týden příspěvek s citátem přejede, další týden ho zaujme zajímavý obrázek s textem.

Myslete na to, že si vás jako autora ve skupině potenciální čtenáři všímají, i když jen komentujete nebo sdílíte příspěvky o něčem jiném. Proto dbejte na to, abyste působili příjemně nebo alespoň tak, abyste ostatní neodradili neopatrnou formulací či urážkami. Emoční výlevy, hádky nebo obviňování nejsou dobré. Takže pokud jste zrovna nespokojení, zkuste to udržet na uzdě a rozmyslete si, než něco zveřejníte. Na druhou stranu lidé vždy rádi pomáhají a radí ostatním, proto by mohlo stát za zkoušku i poprosit ostatní o pomoc. Jen ať vám poradí, co zlepšit nebo jak příběh dostat dál. Ale pozor, může se stát, že vám řeknou něco, co neradi uslyšíte! A stejně tak i vy můžete pomoci ostatním.

Buďte ve skupinách aktivní i mimo pouhé propagování vlastních prací. Pomáhejte a raďte ostatním. Čtěte si příspěvky a sdílejte odkazy na svou povídku s těmi, která hledají něco na čtení. Dejte si ale pozor na kritéria - když nechtějí číst váš pár, nedávejte jim ho. Nebo si vás dřív nebo později zařadí do kolonky neohleduplný autor, a to není nic příjemného. Stejně tak si hlídejte, jak často svůj nový příběh sdílíte. Mít zeď zaflákanou jedním a tím samým příběhem není nic příjemného a je možné, že místo získání nových čtenářů spíš ty potenciální ztratíte, protože jim četností příspěvků svou fanfikci jen zprotivíte.

Zkrátka a dobře, stát se aktivními členy komunity pomáhá. Nestane se to přes noc, ale lidé si vás zapamatují. Možná vytvoříte i přátelství. Upřímně? Už několikrát se mi stalo, že jsem někomu doporučila dílo jiného autora, protože jsem věděla, že on píše přesně to, co ten člověk hledá. A to díky autorovým příspěvkům a komentářům. Zároveň autor nepůsobil jako blb a bylo vidět, že nad tím, co dělá, přemýšlí. I když jeho práce nebyla mým šálkem kávy, doporučila jsem jeho tvorbu.

Důrazně vás žádám, abyste si po přidání se do nové skupiny přečetli pravidla a porozhlédli se. Zjistěte jestli vám obsah skupiny a skvadra lidí vyhovuje. Neopovažujte se do skupiny nakráčet středem a začít všechny urážet! Myslím to vážně. Troly nikdo nemá rád, nestaňte se jimi. Skupiny mají svá pravidla z dobrých důvodů. Mají také vlastní dynamiku a soubor "nepsaných" pravidel, která odkoukáte časem. Většinou jde ale o to, že slušné chování je žádoucí a s troly se nikdo nemazlí. Na druhou stranu proti nováčkům nikdo nic nemá, pokud respektují "služebně starší členy" a taky zavedené pořádky. Žádné revoluce po třech dnech ve skupině, jasné?

Nebo si to pekelně odskáču jako ten, kdo vás do skupiny poslal.

Proti nové krvi nikdo určitě nic mít nebude, ale budu k vám upřímná... Wattpad má pověst místa, kde publikují děti, které si myslí, že objevily Ameriku a že by si z nich svět měl sednout na zadek. My víme, že to tak není. Ale pokud někdo přijde do skupiny, začne nadávat na jiné fandomy nebo shipy, a pak hrdě ukáže své vele-dílo z Vodpadu plné hrubek a klišé... Ztíží práci všem ostatním tento stereotyp zbourat.

Posledním a důležitým faktorem je místo, kde publikujete. Čtenáři mají své oblíbené platformy a dvakrát si rozmyslí, jestli budou číst jinde. Kromě autorových vlastních stránek mají rádi i takové platformy jako Wattpad, Archive Of Our Own (AO3) nebo FanFiction.net. Pozor, Wattpad je překážkou pro ty, kteří nemají rádi reklamy na mobilu nebo na něm nemají účet. Proto je pode mého dobré publikovat aspoň na dvou místech. Pokud tedy chcete získat víc čtenářů.

Nezapomeňte, že čtenáři mají vlastní představy i vlastní důvody, proč fanfiction čtou. Nemějte jim proto za zlé, když zrovna ten váš neodpovídá jejich vkusu. Může se stát, že váš příběh bude získávat čtenáře pomalu, ale ti se ho pak už nepustí a budou číst i další vaše práce. Nebo naopak popularita jedné z vašich povídek vyletí do výšin, ale ty ostatní čtenáře tolik nezaujmou. Proto nevěšte hlavu. Je důležité si uvědomit, že zrovna fanfiction bychom měli psát hlavně pro sebe a až pak pro druhé. A jestli máme ze psaní radost, tak to je ta hlavní výhra. 

Držte se mějte se!

- Artie